fbpx

4 tips om te starten met journaling

21st maart 2019

Ik herinner mij nog mijn eerste poëzie, want zo heette een dagboek vroeger bij ons. Ik heb altijd graag geschreven, maar naarmate ik ouder werd en ik een eigen computer kreeg, stopte ik met op papier schrijven. De laatste jaren voel je wel weer de shift naar papier en de herleving van het dagboek.

Maar waarom zou je nu tijd moeten steken in een dagboek? Is dat niet iets voor kinderen en tieners? Jij hebt daar toch geen tijd voor? Je hoeft uiteraard helemaal geen dagboek bij te houden, maar het is wel een handige tool om vat te krijgen op je gedachten en emoties. Soms zijn er zoveel dingen die onbewust spelen en die invloed hebben op je gemoed en handeling (en niet te vergeten, je lijf), dat journaling helpt om ermee in contact te komen. Dus hier alvast vier tips om je op weg te helpen.

1. Routine

Het lijkt misschien simpel, maar met routine geraak je al heel ver. Een dagboek bijhouden heeft pas effect wanneer je het op regelmatige basis doet. Daarvoor moet je langs de ene kant er tijd voor uittrekken en langs de andere kant een vast moment voor proberen vinden. Voor sommige mensen is het makkelijker om 's avonds in hun dagboek te schrijven voor ze gaan slapen. Persoonlijk werkt het voor mij beter 's ochtends. Voor ik aan mijn dag begin, ga ik zitten en schrijf ik op wat er in mijn hoofd en gedachten speelt. Soms ben je verrast wat er dan allemaal uit komt. Zonder echt stil te staan bij wat ons bezig houdt, kunnen we het ook niet loslaten. Eenmaal ik dingen heb neergeschreven, dan pas kan ik er vat op krijgen. Een beetje letterlijk het van je afschrijven. Die ervaring is uiteraard voor iedereen anders.

Routine wil ook zeggen dat je probeert om elke dag te schrijven en niet enkel wanneer er iets tegen zit. Door die routine erin te steken, krijg je beter inzicht in jouw gedachten en inwendige leefwereld. Eigenlijk krijg je op die manier een blauwdruk van je leven te zien. Wanneer je enkel schrijft bij momenten dat het slecht gaat, krijg je een heel eenzijdige en incorrecte blauwdruk. Soms doet het ook deugd om eens terug te gaan naar een fantastische mooie dag en te lezen welk effect het op je had.

Het is ook belangrijk om te weten dat je niet "mooi" moet kunnen schrijven. Zo lang jij maar begrijpt wat er staat, is het goed. Ook schrijffouten en taalfouten zijn totaal onbelangrijk. Je dagboek dient om zonder filter en zonder scrupules in neer te pennen.

2. Kies je dagboek

Ge even langs de papierwinkel of de boekhandel en je valt er bijna over alle dagboeken die je tegenwoordig kan kopen. Soms is een gewoon blanco schriftje voldoende, maar het kan ook leuk zijn om een speciaal boekje te kopen. Of je kan er gewoon zelf eentje versieren. Zorg gewoon dat je een boekje hebt dat jou aanspreekt om in te schrijven. Als je het ziet als een soort project, dan zal je meer gemotiveerd zijn om het vol te houden. Na een paar maanden journalen, heb je de bug al snel te pakken.

Een aanrader is Your Energy Journal van Leen Adams en Karolien Emmers

Kijk ook of je een opvallend boekje kan vinden dat in het oog springt. Zo zal je iets sneller herinnert worden aan je dagboek. Of gooi er gewoon zelf wat glitter op.

via GIPHY

3. Stel jezelf vragen

Wat schrijf je dan zoal in een dagboek?
Dat hangt af van persoon tot persoon, maar het is best om een kleine basis structuur te hebben. Eenmaal je gestart bent, komt er vaak wel vanzelf iets naar boven. Ik start altijd met mijn intentie van de dag op te schrijven. Daarna schrijf ik drie dingen op waarvoor ik dankbaar ben. Ik denk daar niet te veel over na en schrijf ook vaak hetzelfde op. Gewoon de eerste drie dingen die in mijn hoofd opkomen. Ten slotte begin ik te schrijven. Tegen die tijd heb ik al wel een idee van wat er in mijn hoofd speelt. Vaak vertel ik over wat er de dag ervoor is gebeurd of wat er die dag op de planning staat. Vaak start het met gewoon gebeurtenissen te omschrijven en eenmaal ik vertrokken ben, dan komt de onderste laag met mijn onzekerheden, frustraties en andere dingen naar boven.

Je hoeft geen doel voor ogen te hebben wanneer je schrijft. Gewoon voor jezelf schrijven.

Ik besteed dagelijks zo'n tien minuten aan mijn dagboek.

4. Leg je dagboek in het oog

In de hectische strijd van het dagelijkse leven, vergeten we al snel dingen. Daarom kan het helpen om je dagboek op een strategische plaats te leggen. Het mijne ligt telkens op dezelfde plaats aan de ontbijttafel. Zo zie ik het elke dag liggen. Op het nachttafeltje of in de badkamer is bijvoorbeeld ook een goeie plek. Zorg gewoon dat het ergens ligt dat je er makkelijk aan kan en dat het weinig inspanning vraagt om te doen. (Zorg bijvoorbeeld ook dat er al een stylo of je favoriete pen in zit)

Bonus tip

Hoewel een dagboek bijhouden veel voordelen heeft, mag het geen stress worden. Soms zijn er dagen dat ik er echt niet toe kom. Dat is ok. Ik weet dat ik er wel naar terug ga keren als het echt nodig is. En ik ben altijd ontzettend blij wanneer ik terug even aan de tafel kan zitten om te beginnen schrijven. Dan besef ik hoe hard ik het gemist heb.

Soms merk ik ook dat na een meditatie er veel meer naar boven komt. Er zijn ook specifieke meditaties om het journalen makkelijker te maken. Mijn journal meditatie kan je binnenkort verwachten. Schrijf je hier al in, als je de meditatie graag in je inbox ontvangt.